۰۹ آذر ۱۳۸۹

هی نگید حالم بده

از اونایی هستید که هی می‌گید حالم بده؟
اشتباه می‌کنید. یه روزی می‌رسه٬ می‌بینید این روزا حالتون خیلی خوب بوده.

۰۵ آذر ۱۳۸۹

امروز

- بهترین کاری که میشه تو این هوا کرد چیه؟
- بهترین کاری که میشه تو این هوا کرد اینه که آدم از خونه نره بیرون.
---

۰۳ آذر ۱۳۸۹

سیاهی لشگر: از علاقه آمریکایی‌ها به فرهنگ شما

شرکت Datey که مرکز آن در آلمان است خدمات خود را در عرصه بین‌المللی٬ برای کمیسیون اروپایی در اروپای شرقی و آسیای مرکزی٬ برای ناتو و ارتش ایالات متحده در اروپا عرضه می‌‌کند.
فکر کردم آگهی جدید این شرکت جهت استخدام «سیاهی لشگر» برای خواننده ایرانی جالب باشد. متنی که در زیر می‌آید برگردان این آگهی است:

۲۹ آبان ۱۳۸۹

می‌پرسید رأی من کو؟ «پژوهشگران مستقل» می‌گویند رأی شما در جیب پنتاگون است

۲۶مهر: محسن سازگارا با استناد به نتایج یک نظرسنجی از موافقت ۶۸/۳درصدی مردم ایران با حمله نظامی به ایران حرف می‌زند. به زبان "پژوهشگران مستقل": «در صورت حمله به مراکز نظامی حکومت که منجر به اقدام مردم برای سرنگونی برق آسا شود خوب است».

۲۵ آبان ۱۳۸۹

سکون

آقا، محل سكونت شما كجاست؟
- محل سكونت؟ ...

خانه‌ام این‌جاست اما ...
اما من سال‌هاست جایی ساكن نبوده‌ام.

۲۴ آبان ۱۳۸۹

۴دیواری*

گیج و دلزده شدم. همه فکر و زندگیم به هم ریخت. ممکن است تصورش برای بعضی‌ها سخت باشد٬ اما نخ باریک ارتباطی  من با ایران و ایرانی همین وبلاگ است. دفعه گذشته که بلاگفا  ۴دیواری را به خاطر «مصادیق مجرمانه» (!) مسدود کرد نه٬ ولی این‌بار متوجه شدم٬ این‌که کسی به خودش حق بدهد هروقت دوست داشت و هرطور میل داشت پابرهنه وسط زندگی آدم بدود٬ عملی تبهکارانه است. البته این را پیشترها هم "می‌دانستم" ولی این‌بار آن را  به طرز ملموسی فهمیدم. این چندروز طوری بود که انگار توی چاه افتاده‌ام٬ یا در جزیره‌ای متروک زندگی می‌کنم.
با خودم فکر می‌کنم زمانی که این تکنولوژی جدید هنوز وجود نداشت٬ چند هزارکیلومتر فاصله می‌توانست باعث ایجاد نوعی مصونیت در مقابل دخالت‌های مخرب شود ٬ اما همزمان٬ همین تکنولوژی که دست ما را باز کرده است/ دست زورگویان را نیز دراز کرده است. 

دوستان گرامی٬ به ۴دیواری خوش آمدید.
لطفا من‌بعد جهت اشتراک از فید زیر استفاده کنید:


۲۰ آبان ۱۳۸۹

شاه‌داماد ایران

کدام مادر ایرانی‌ست که دلش نخواهد دختر دم بخت خود را به همایون شجریان بدهد؟

كنسرت همایون شجریان و گروه همنوازان حصار میزبان محمدرضا شجریان - استاد آواز ایران ـ بود

منظور خبرنگار نویسنده خبر بالا از آوردن عبارت «- استاد آواز ایران -» پس از نام محمدرضاشجریان بی‌شک این نیست که به ما یادآوری کند این «محمدرضاشجریان»ی که از او نام می‌برد٬ همان استاد آواز ایران است. او با اضافه کردن این عبارت فاش می‌کند که به عنوان کسی که احترام به استاد او را هیپنوتیزم کرده است هیچ میانه‌ای با رعایت بی‌طرفی و عینیت ژورنالیستی ندارد.

۱۹ آبان ۱۳۸۹

تا در روز حساب سرافکنده نباشی

امروز وقتی دیدم یه پیرزن فرسوده با پاهایی لرزون می‌خواد از روی خط عابرپیاده عبور کنه٬ ده‌متر مونده به خط نگه داشتم و منتظر موندم که بدون هیچ‌گونه نگرانی برسه به اونور خیابون.

راستش هرچی فکر می‌کنم یادم نمیاد هیچ‌وقت هیچ عمل خیری از من سرزده باشه. ولی فکر می‌کنید این کار نیکی که امروز کردم برا این‌که برم بهشت کافیه؟

۱۸ آبان ۱۳۸۹

باز شجریانی شدم ۲

تا امروز نمی‌دانستم محمدرضا شجریان استاد آواز ایران چند خواهر و برادر دارد و اسامی آن‌ها چیست. قبول دارید که این بی‌خبری برای یک دوست‌دار واقعی موسیقی خطایی نابخشودنی‌ست؟ شخصا به یمن وجود اینترنت از این خطا رستم٬ گفتم برای شما هم بنویسم که نقص اطلاعاتی خود را برطرف کنید:
استاد چهار برادر و یک خواهر دارد. برادران سلطان آواز ایران علیرضا٬ احمدعلی٬ محمدجواد و امیر نام دارند و نسرین نام همشیره ایشان است.


پ.ن.:
[اینو برا کسایی نوشتم که هی انتقاد می‌کنن که تو این ۴دیواری هیچی که به درد آخرت آدم بخوره پیدا نمیشه].

باز شجریانی شدم

در هر سالن کنسرت موسیقی رسمی در هرکجای این دنیای بزرگ اگر کسی از جماعت شنوندگان بزند زیر آواز٬ او را فورا از سالن بیرون می‌اندازند. در آخر کنسرت‌های شجریان‌ها اگر از این قاعده پیروی شود٬ شاید در سالن غیر از شما و من/ و دوسه‌نفر دیگر که مثل آدم نشسته‌ایم کسی باقی نماند.

۱۵ آبان ۱۳۸۹

لخت مادرزاد

در انجیل مرقس (مارکوس) یک جایی هست که گروهی چوب و شمشیر به دست آمده‌اند تا مسیح را دستگیر کنند. فکر می‌کنم شمشیربه‌دست‌ها مأموران دولتی هستند که حکم جلب قانونی دارند و چوب‌به‌دست‌ها مردمان «عادی» که به تحریک قدرتمندان دینی وارد میدان شده‌اند. صحنه آشنا و قابل تصور است. اولی‌ها کاری به کار «این‌حرف‌ها» ندارند. مأمورند و معذور. آمده‌اند سردسته گروهی را که شلوغی راه انداخته‌اند دستگیر کنند٬ شمشیرهای آن‌ها برای شکستن مقاومت احتمالی توسط مجرم یا هواداران او علیه نیروهای انتظامی است. دومی‌ها هم کاری به کار «این حرف‌ها» ندارند٬ برای کوبیدن سر ازدین‌خارج‌شده‌ها آمده‌اند. آمده‌اند آدم لت و پار کنند.

۱۳ آبان ۱۳۸۹

بيطرفی، جانبداری/ یا جاسازی پيام؟

قائد در نوشته‌ای منتشرشده در بی‌بی‌سی وضعیت امروز ایران رااوضاع و احوالی می‌نامد که در آن «جنگ فرسایشی بین ایران و اسلام شدتی بی‌سابقه می‌یابد».

- گیر قضیه که نمی‌گذارد این "حقیقت" را ببینیم٬ این‌جاست که خواستاران نابودی اسلام شب‌ها روی پشت‌بام الله‌واکبر می‌گویند٬ و کسانی که خواهان نابودی ایران هستند٬ زیر "منشور حقوق بشر کورش" سینه می‌زنند.

لاوندل

بین گلدونای تو بالکن لاوندل از همه باحالتره٬ چون هم لاو داره هم دل.