۰۹ دی ۱۳۸۸

در حاشیه خودکاوی۱

فعالیت­ فرهنگی: شهوت‌رانی در جامعه شکم‌گرا

 نخستین جشنواره غذاهای سنتی اقوام ایرانی با هدف ترویج فرهنگ پخت و مصرف غذاهای سنتی نواحی مختلف كشورمان در سالن اجتماعات پارك پردیسان تهران افتتاح شد.




 

+ به گزارش خبرگزاری فارس علی عسگری، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، طی سخنانی به ارتباط به غذاهای سنتی با فرهنگ ایرانی پرداخت و گفت: فرهنگ ما برخلاف تعاریف نظری كه در كتاب‌ها از آن می‌شود، با زندگی مردم درجهان سرو كار دارد و با زندگی مردم رشد كرده و تبدیل به یك فرهنگ شده است.
+ مدیركل میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان گفت: در طی ٣ روز اول دومین جشنواره آش ایرانی ٦٥ هزار بازدید كننده از استان‌های دیگر وارد استان زنجان شده‌اند.
وی خاطرنشان كرد: امروز ١٨ گروه آشپز به رقابت‌ پرداختند كه ٩ آشپز از زنجان، ٣ آشپز از ابهر، یك آشپز از قزوین، یك آشپز از چهارمحال و ‌بختیاری و یك آشپز از استان یزد به رقابت پرداختند.
وی ‌اضافه كرد: آشپزهای زنجانی آش رشته، ترش، ماست و آلو را طبخ كردند و آشپزهای ابهری آش شله قلمكار و گوجه‌فرنگی، چهارمحال و بختیاری دوغ آش، یزد گندم آش و قزوین دوغ آش را طبخ كردند و داوران به قضاوت درباره آنها به قضاوت پرداختند.
سایت خبری بازتاب:
بزرگترین شیرینی خشک جهان به وزن یک تن از سوی گروه آشپزی «فرشته‌هنر» رکورددار بزرگترین کوفته‌ماهی جهان در تبریز طبخ شد. سرآشپز این گروه به ایرنا گفت: این شیرینی سه متر ارتفاع، ٥/٢متر قطر استوانه‌ای داشته است. ...
*
یک خبر خوب هم برای روشنفکران کباب‌دوست که تردیدهای فلسفی آن‌ها انتخاب بین برگ کتاب و کباب برگ را مشکل می‌کند:

دیوار به دیوار کتاب‌فروشی «افرنگ» در یکی از میادین تهران به نام «میدان کوشا» چلوکبابی، «جناغ» قرار دارد. روی دیوار بین این دو مغازه تابلویی نصب شده است، به این مضمون:

ندیده کس چنین بزمی/ غذای روح و جان یکجا. دلا دیگر چه می خواهی/ کتاب آنجا، کباب اینجا.




 


جالب این‌که چنانچه از مضمون شعر برمی‌آید، اگر نه خود شعر، ایده «هنرمندانه» نصب چنین تابلویی، آن‌طور که انتظار می‌رود، از جانب فروشنده کتاب نیست، بلکه از فروشنده کباب است، زیرا کسی که در این تابلو ما را خطاب قرار می‌دهد، نه آقای کتاب‌فروش، بلکه مرد کبابی است. ظاهرا پاسبان ها دست از شاعری برداشته و نوبت شاعری کبابی ها  رسیده است.

پ.ن.:
عکس جدید از سال ۹۷




خودکاوی بی‌تعارف - مقدمه
خوددکاوی بی‌تعارف۲ -  مقام «خوردن» در فرهنگ ایرانی
خودکاوی بی‌تعارف۳- خوردن و ذهنیت – گشت‌وگذاری در عرصه زبان
خودکاوی بی‌تعارف۴ - سیطره فرهنگ شکمی بر اذهان ما
خودکاوی بی‌تعارف۵  خوردن و سیاست
خودکاوی بی‌تعارف۶ قدرت‌ستیزی و شکم
در حاشیه خودکاوی۱ - فعالیت فرهنگی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر