۱۴ بهمن ۱۳۹۵

# نه به اعدام محمد کلهر (۱)









یکی از موضوعاتی را که دنبال کرده ام، و لینک‌ چندین مطلب مرتبط را نگه داشته‌ام، ماجرای کشته‌شدن معلم فیزیک مرحوم محسن خشخاشی به دست محمد کلهر دانش‌آموز آن‌روزها پانزده‌ساله‌‌ی اوست. امروز حکم اعدام او صادر شده است.

طوری که خوانده ام، او در دادگاه اول خود به سه‌سال حبس و پرداخت دیه محکوم شده بود. اما این حکم در اثر اعتراض خانواده‌ی مقتول نقض، و به اعدام تبدیل شده است.

این‌همه مدت که من در مورد این مسئله لینک جمع می‌کردم و به ابعاد مختلف آن فکر می‌کردم و حرص می‌خوردم که چرا کسی کاری نمی‌کند، این جوانک فقیر، ضعیف و بی‌کس گوشه‌ی زندان در انتظار آینده‌ی نامعلوم خود بوده است. از خودم خجالت می‌کشم. این بچه  به تنهایی در مقابل یک ماشین عظیم خردکننده ایستاده است، مثل جوانک فلسطینی در مقابل تانک.

پیشنهاد می‌کنم با استفاده از هشتگ به موضوع پوشش رسانه‌ای وسیعتری بدهیم.

واقعیت تکان‌دهنده‌ای که گوشه‌ای از فقر فرهنگی ما را جلوی چشمانمان می‌گیرد این است که حکم اولیه محمد تنها مورد اعتراض خانواده مقتول قرار نگرفته بوده است، بلکه نمایندگان آموزش‌وپرورش بروجرد هم در حمایت از حقوق همکار مرحوم خود به این حکم معترض بوده‌، و خواستار مجازات شدیدتر، و قصاص محمد شده اند:

«پس از اعلام این حکم [حکم اولیه]، نمایندگانی از آموزش‌وپرورش به آن اعتراض و اعلام کردند، فردی به یک معلم در کلاس حمله‌ور شده و او را به قتل رسانده؛ بنابراین انجام این کار، مصداق اقدام علیه امنیت معلمان و جامعه است؛ علاوه‌براین، سرنوشت خشخاشی [معلم مقتول] در انتظار معلمانی همچون او است و صدور این حکم، چراغ سبزی برای فشار روی جامعه معلمان است؛ البته این نمایندگان ادعا می‌کردند که منظور ما اعدام این دانش‌آموز نیست ولی می‌شود مدت حبس را برای چنین اعمالی طولانی‌تر کرد».

باید از فرهنگیان محترم درخواست کنیم، اگر این لکه‌ی ننگ را بر دامن خود نمی‌خواهند، رویکرد شرم‌آور، ضدانسانی و ضدفرهنگی “نمایندگان” خود را محکوم کنند.

وبسایت «صدای معلم» می‌نویسد:
«وقتی اولین حکم قضایی درخصوص قاتل منتشر شد بهت و خشم و نارضایتی فضای مدارس شهر را فرا گرفت . سه سال زندان و پرداخت دیه برای کسی که معلم خود را مقابل چشم دانش آموزان کلاس به ضرب چاقو به قتل رساند ، هرچند کسی از اعدام نوجوان شانزده ساله خوشحال نمی شد اما در فضای توأم بغض و خشم همه یک سؤال می پرسیدند شأن و منزلت یک معلم چه بی قیمت است».
معلم‌نامیدن کسی که شأن و منزلت او به قیمت له‌کردن یک جوان ۱۶ ساله به دست می‌آید، اهانت به مقام و منزلت واقعی آموزگاران است.

# نه به اعدام محمد کلهر (۲)