۲۱ بهمن ۱۳۸۹

حقوق‌بشر/ تقسیم‌ناپذیر

چند روز پیش قرار بود جرج بوش به دعوت یک سازمان یهودی به ژنو سفر کند. هدف از این سفر شرکت در مراسمی جهت جمع‌آوری کمک مالی برای اسرائیل بود. این سفر با اعتراضات سازمان‌های حقوق‌بشری و شخصیت‌های سوئیسی مواجه شد.

وینا آنلاین«Vienna online» نوشت:
اعتراضات وسیع سوئیسی‌ها و شکایت هفده سازمان حقوق‌بشری سوئیسی از جرج بوش به دادگاه‌های این کشور باعث شد که وی سفر خود را لغو کند.
از جمله سازمان عفو بین‌الملل از دیوان قضایی سوئیس خواستار دستگیری و محاکمه جرج بوش به جرم شکنجه شد.
متعرضین می‌‌گویند٬ جرج بوش در کتاب خاطرات خود اعتراف کرده است که به عنوان رئیس‌جمهور برای اعمال شکنجه‌های بخصوصی مجوز صادر کرده است.
روزنامه  اتریشی استاندارد نوشت:
از وقتی خبر سفر جرج بوش به ژنو (شهر سازمان ملل) شایع شد٬ صدای مخالفان او بلندتر شد: «رئیس‌جمهورشکنجه» در شهر حقوق بشر ژنو؟ نه٬ خیلی ممنون! یک «رئیس‌جمهورشکنجه» در شهر صلح ژنو؟ هرگز!
سازمان عفو بین‌المللی از دولت سوئیس خواست٬ در صورت ورود جرج بوش به این کشور وی را دستگیر کند. شکستن قوانین بین‌المللی توسط نامبرده می‌بایستی که بر اساس قوانین کیفری بررسی شود. سازمان عفو بین‌الملل می‌نویسد: «مسئولیت رئیس جمهور سابق آمریکا جرج بوش در قبال شکنجه و آزار زندانیان در "جنگ علیه ترور" به اندازه کافی روشن و مستند است». ... جرج بوش با لغو سفر خود به ماجرا پایان داد. ... اما این هشدار را حتما فهمید: دیگر همه‌جا به او٬ به سکان‌دار پیشین جهان٬ خوش‌آمد گفته نخواهد شد. سازمان عفو بین‌الملل پیش‌بینی می‌کند: «من‌بعد جرج بوش به هر کشوری که بخواهد سفر کند بایستی از تعقیب قضایی به خاطر مسئولیت شکنجه به خود بلرزد».
بی‌بی‌سی فارسی نوشت:
سفر جورج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا به سوئیس پس از فراخوان تظاهرات در این کشور علیه این سفر و درخواست برای بازداشت او لغو شده است.
یک سازمان یهودی که آقای بوش را به سوئیس دعوت کرده بود، گفته است این سفر را به علت خطر ناشی از تظاهرات و مسایل امنیتی لغو کرده است.
قرار بود آقای بوش، دوازده فوریه یعنی شنبه آینده در ژنو، سخنرانی کند
این هفته سازمان جهانی علیه شکنجه از مقامات دولت سوئیس خواست تا تحقیقات جنایی علیه رئیس جمهور سابق آمریکا در باره ادعاهای مربوط به صدور دستور شکنجه صورت گیرد.
چند گروه حقوق بشری از جمله عفو بین الملل قرار بوده درخواست های مشابهی مطرح کنند. *


* کارمندان بی‌بی‌سی به خاطر علاقه به واگذاری هرچه زودتر خبر به فارسی‌زبان‌ها این خبر را قبل از این‌که گروه‌های حقوق‌بشری خواستار دستگیری و محاکمه جرج بوش شوند در صفحه خود آورده است. از این رو مجبور شده‌اند خبر را این‌جور فرموله کنند که: چند گروه حقوق بشری «قرار بوده» درخواست های مشابهی مطرح کنند.
خب٬ مهم نیست. احتمالا خبرنگاران بی‌‌بی‌سی هنوز هم مطلع نشده‌اند که گروه‌های یادشده «طبق قرار» درخواست دستگیری و محاکمه جرج بوش را مطرح کردند. اما این ادعا در مورد خوانندگان ۴دیواری صدق نمی‌کند!