۰۲ آبان ۱۳۹۲

حالا که صبحت ژن ایرانی‌ها شد ...

پرزیدنت اوباما، بدون در نظر گرفتن ادعای شبه‌روشنفکرانی، که توجه و محبت ما به سرزمین‌مان را پدیده‌ای متعلق به دوران گذشته معرفی می‌کنند، می‌گوید: «در سوریه بازی سر ایده‌آل‌ها و تعهد‌ات ماست»*، می‌گوید: «این آن چیزی‌ست که آمریکا را متفاوت می‌کند. این آن چیزی‌ست که ما را خارق‌العاده می‌کند». 
پوتین در مقاله‌ای که در نیویورک‌تایمز منتشر شد، (از جمله) به این رویکرد واکنش نشان می‌دهد.
ما به عنوان ایرانی باید توجه داشته باشیم، در جنگ جهانی دوم که وحشیانه‌ترین جنگ بین اقوام انسانی بود، به کشور ما هم آسیب رسید، اما نه شبیه آسیبی که به همسایه شمالی ما رسید. بیش‌ از بیست میلیون کشته در خاطر تاریخی همسایه شمالی ما اثری گذاشته است، که در ذهن ما نیست. یادم هست پیرمرد بقال سرکوچه‌ی ما می‌گفت، در جنگ دوم قیمت چای بالا رفت و ما به جای قند، با کشمش و توت‌خشکه چای می‌خوردیم(!). این همان زمانی‌ست که سربازان هیتلر اهالی روستاهای روسیه را در اصطبل بزرگ و حصیری ده حبس می‌کردند و آن را از سه‌طرف به مسلسل می‌بستند و آتش می‌زدند. هیتلر هم ملت آلمان را خارق‌العاده می‌دانست و قصد داشت ارزش‌های این ملت متفاوت را در جهان برقرار سازد.
پوتین صحبت‌های اوباما را «به هر نیتی که باشد، شدیدا خطرناک» می‌نامد. می‌گوید: «کشورها بزرگ و کوچک هستند، فقیر و ثروتمند، بعضی دارای سنت دمکراتیک طولانی‌تر و بعضی که هنوز راه خود به دمکراسی را پیدا می‌کنند. همین‌طور، سیاست این کشورها نیز با هم متفاوت است». می‌نویسد: «ما همه با هم متفاوت هستیم، اما اگر یاری خداوند را می‌طلبیم، نباید فراموش کنیم که خدا ما را مساوی آفریده است».

* جمله‌های داخل گیومه از روزنامه «دی‌ولت» آلمان. +

۲ نظر:

  1. مشکل فرمایشات پوتین اینه که پوتین اونا رو گفته و این به نظرم ستم بزرگی در حق اون حرفاس. پس بهتر بود چیزی نمی‌گفت...

    پاسخحذف
  2. پوتین رو به عنوان یه روس با تجربه ببینید.

    پاسخحذف