۰۹ دی ۱۳۸۸

استراتژی آشکار اسرائیل

نوشته زیر ترجمه مقاله­ای است به تاریخ دیروز (١٥ Juli ٢٠٠٦) از روزنامه آلمانی «یونگ ولت»:
 نویسند: Rainer Rupp

منقدین خوش­ خیال اسرائیل از به کارگیری خشونت در نوارغزه و لبنان ابراز تأسف می­ک نند، اما این رفتار تبه­کارانه را نتیجه­ ی سردرگمی اسرائیل می­دانند. به نظر اینان، علت واکنش نظامی اسرائیل عدم موفقیت استراتژی این کشور مبنی بر تأمین امنیت از طریق خروج از غزه و بنای «دیوار آپارتاید» است. می­گویند، فقدان راه­ حل سیاسی باعث واکنش نظامی اسرائیل شده است.
اما خشونت بی­ اندازه اسرائیل در لبنان، چنان­چه هم­آهنگی سریع نیروهای زمینی، هوایی و دریایی نشان می­دهد، خیلی پیش­تر طراحی شده است. جنگ دوباره علیه لبنان، قدرت ­نمایی برای سوریه و تهدید تأمل­ برانگیز ایران نه نتیجه «سردرگمی» اسرائیل، بلکه سنگ­ بنای فاز دوم استراتژی مشخصی است که توسط نئوکنسرواتیوهای آمریکا در سال ١٩٩٦ در سندی به نام A Clean Break طراحی و به نخست­وزیر سابق اسرائیل نتانیاهو پیشنهاد شده بود.
در این استراتژی می­بایستی طرح صلح اسلو گذاشته شده و این امکان در اختیار اسرائیل گذاشته شود که یک­بار برای همیشه امنیت سرزمین «واقعی» (یا «رایش») خود را در آن سوی مرزهای خود فراهم کند.  نئوکنسرواتیوهای طراح نقشه A Clean Break همگی بلااستثنا آمریکایی­های یهودی­ تبار هستند. اشخاصی مانند «ریچارد پرل» و فرد سوم پنتاگون «داگلاس فایت» که ارتباط نزدیکی با دست راستی­های تندرو  لیکود دارد، از جمله سرمعماران حمله نظامی آمریکا به عراق بودند.
از «تغییررژیم» در عراق در طرح A Clean Break به عنوان «مهم­ترین هدف استراتژیک اسرائیل» نام برده شده است، زیرا به این طریق اسرائیل می­تواند در فاز دوم این طرح به طور مؤثر به لبنان، سوریه و ایران بپردازد. در قدم اول بایستی که سوری ها از لبنان خارج شوند، سپس اسرائیل می­تواند «به خاطر دست زدن به اقدامات مستقلانه استراتژیک» و «حمله به حزب­ الله در امتداد مرزهای شمالی و متعاقبا به سوریه و ایران به عنوان مسئولین اصلی» روی توافق آمریکایی­ها حساب کند.
فاز اول، یعنی «تغییررژیم» در عراق به پایان رسیده است و نیروهای نظامی سوریه لبنان را ترک کرده­ اند، حال آشکارا شاهد آغاز فاز دوم هستیم که جنگ را به کل خاورمیانه بسط خواهد داد.
سه­ شنبه گذشته کاخ­ سفید ایران و سوریه را به عنوان مقصرین اصلی حمله حزب­الله محکوم کرد.

 [از آرشیو ۴دیواری قدیمی/ تیر۸۵]

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر