۰۶ آبان ۱۳۹۰

برای دفاع از ارزش‌ها به مجوز شورای امنیت نیازی نیست


 از فاینانشیال تایمز آلمان:


دبیرکل ناتو راسموسن در نشست «بنیاد علم و سیاست» (SWP) که در برلین برگزار شده بود٬ اظها داشت که عملیات آتی ناتو در خارج از مرزهای کشورهای عضو را مانند مدل عملیات لیبی مشروط به مجوز شورای امنیت نمی‌داند.

چهارچوب بحث در این نشست این بود که چه وقت حکومت‌ها حق دارند از غیرنظامیان در مقابل کشتار حفاظت کنند٬ چه کشتار به دست دولت آن‌ها باشد و چه به دست عناصری از قومیت‌های دیگر.
بنیاد علم و سیاست «اتاق فکر»ی است که به دولت آلمان مشاوره می‌دهد.
راسموسن طوری که در فاینانشیال تایمز آمده است می‌گوید٬ یک چنین مجوزی البته مفید است٬ اما «پرنسیپ‌های آشکار اخلاقی» می‌توانند به چنین عملیاتی وجاهت ببخشند. او به عنوان مثال از دخالت ناتو در جنگ کوسوو در سال ۱۹۹۹ یاد کرد که بدون چنین مجوزی صورت گرفته بود. راسموسن استدلال می‌آورد که مشروط کردن این‌گونه عملیات به مجوز شورای امنیت «در خدمت کسانی است که به ارزش‌های ما پایبند نیستند. اگر هدف موجه٬ و زیربنای حقوقی قوی باشد٬ می‌توانیم با اعمال خشونت از ارزش‌های خود دفاع کنیم».
راسموسن علیه منقدینی که ناتو را به سؤاستفاده از مصوبه شورای امنیت در مورد لیبی ( پشتیبانی فعال از انقلابیون) متهم می‌کنند گفت: «معلوم است که ما بی‌طرف نیستیم. ما در طرف مردم لیبی بودیم. اغلب مصوبه‌های سازمان ملل در نهایت جایی برای رفتار بی‌طرفانه نمی‌گذارد. این ناتو بود که یک چنین مأموریت تاریخی را پذیرفت. ما مسئول بودیم ‌که دست به عمل بزنیم٬ و دست به عمل زدیم٬ و از این طریق اعتماد به سازمان ملل را تقویت کردیم» (به آلمانی این‌جا).