۱۰ شهریور ۱۳۹۰

ایی که وُیگولنزج "جامعه‌جهانی" ـ ایی یعنی‌ چه؟

این روزها مکررا به مفهوم «جامعه جهانی» برمی‌خوریم. جامعه‌جهانی فلان اقدام را محکوم کرد. جامعه‌جهانی خواهان ایجاد تغییر شد. جامعه‌جهانی ابراز نگرانی کرد. جامعه‌جهانی با ناوهای هواپیمابر به کمک مردم لیبی شتافت! آیا این «جامعه‌جهانی» چیست؟

دویچه‌وله شما را در نزدیک شدن به فهم «جامعه‌جهانی» یاری می‌دهد*:

«اگرچه پروژه استاکس‌نت را از بزرگ‌ترین پروژه‌های جنگ سایبری می‌خوانند، اما اختلالات ایجادشده در برنامه‌هسته‌ای ایران به سادگی می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیری در جهان واقعی هم داشته باشد و هنوز مشخص نیست که طراحان این کد مخرب تا چه اندازه به زندگی انسان‌هایی که در اطراف نیروگاه هسته‌ای بوشهر یا تاسیسات غنی‌سازی نطنز زندگی می‌کنند، اندیشیده‌اند. سانتریفیوژها ممکن است تحت تاثیر ویرانگری‌های استاکس‌نت، حتی منفجر شوند و از آنجایی که حساسیت فرایندهای اتمی به شدت بالاست و هر نوع انفجاری در تاسیسات هسته‌ای می‌تواند فاجعه‌بار باشد، کوچک‌ترین اشتباهی می‌تواند زندگی هزاران نفر در چندین نسل را در معرض خطرات جدی قرار دهد».
«از مدت‌ها پیش بسیاری از متخصصان امنیتی اعلام کردند که دست پشتیبانی دولت‌ها را می‌توان در پس پروژه بزرگ و پیچیده استاکس‌نت دید، تا این‌که چندی پیش اشپیگل آنلاین سرانجام اعلام کرد که این کرم کامپیوتری "اسلحه جادویی موساد" برای ایجاد اختلال در برنامه هسته‌ای ایران بود و بیشتر کارهای مرتبط با طراحی و توسعه آن در جایی در حوالی تل‌آویو، پایتخت اسرائیل انجام شد». و:

«هدف از طراحی و توسعه آن مشخص بود: جامعه جهانی نمی‌خواهد که ایران به بمب هسته‌ای دست پیدا کند و برای پیش‌گیری از هزینه‌های هنگفت بمباران تاسیسات اتمی در ایران که می‌توانست آتش جنگی بزرگ را شعله‌ور کند، راهی را انتخاب کرد که بسیار کم‌هزینه‌تر است و با سرعت بیشتری به نتیجه مطلوب می‌رسد».

دویچه‌وله: استاکس‌نت. نگاهی به بمباران مجازی تاسیسات هسته‌ای ایران


مرتبط در ۴دیواری:
استاکس‌نت

* مشروط به این که بخواهید بفهمید.