۰۴ شهریور ۱۳۹۵

آنکدوت: مفاهیم خیلی پیچیده به زبان خیلی ساده

شهرام تابع محمدی (مهندس، استاد دانشگاه/ و منقد سینما) در جلسه بزرگداشت کیارستمی در تورنتو می‌گوید:
«توانایی کیارستمی در بیان پیچیده‌ترین مطالب با ساده‌ترین زبان است و این واقعا اون چیزی هست که کیارستمی رو کیارستمی می‌کنه ... همه از سادگی سینمای کیارستمی صحبت می‌کنند ولی واقعیت اینه که سینمای کیارستمی فقط زبانش ساده‌س اما مفاهیمی که پشت سینمای کیارستمی خوابیده خیلی خیلی پیچیده‌س. باید واقعا زبان کیارستمی رو فهمید و درک کرد تا بشه اون مفاهیم پشت‌شو گرفت».

شهرام تابع‌محمدی در ادامه درک درخشان خود را از یکی از مفاهیم خیلی خیلی پیچیده‌ای که پشت سینمای کیارستمی خوابیده (!) ارایه می‌کند:

«مثلا تو فیلم زیردرختان‌زیتون یه صحنه خیلی زیبا هست که من خیلی دوستش دارم ... مسئله‌ی عاشق‌شدن یه حسین‌آقایی هست که آدم خیلی فقیری هست که عاشق یه دختری شده که توی دهکده‌ی خودشون از یه خانواده‌ی ثروتمند میاد ... یه صحنه هست که این حسین‌آقا با کارگردان فیلم پشت یه وانت نشستن دارن میرن و حسین‌آقا برمی‌گرده می‌گه “آخه آدمای پولدار باید برن با آدمای فقیر ازدواج بکنن که این ثروت تقسیم بشه”.».
شهرام تابع محمدی ادامه می‌دهد:
«شما چطور می‌تونید به این زیبایی سوسیالیسم رو توضیح بدید؟! عدالت اجتماعی رو به این زیبایی از زبون یه جوون ... کم سواد یا بیسواد ببینید؟! اون جمله در واقع جمله‌ایه که کیارستمی داره می‌گه. اینو فراموش نکنیم. اون جمله رو حسین‌آقا نمی‌گه، بلکه کیارستمی از زبون حسین‌آقا می‌گه».

ویدئو (دقیقه ۳۵)

۱ نظر:

  1. پ.ن
    توضیح کیارستمی این‌جا:
    https://www.youtube.com/watch?v=jEkGxlM3bGE
    دقیقه ۲۷

    پاسخحذف