۲۱ مهر ۱۳۹۲

روسیه هم „بالاخره“ بازی‌های جنگی وطن‌دوستانه می‌سازد

نوشته زیر برگردان نوشته‌ای از استاندارد است.
دولت روسیه قصد دارد تا سال دیگر اولین «گیم» را بسازد. اتفاقی که دیر یا زود می‌افتاد.
جنگ‌ها متأسفانه بخشی از واقعیت اجتماعی هستند. و غیرعادی نیست که بازی‌های جنگی جزو ثابت صنعت ویدئو به حساب می‌آیند.
مستقل از خواست سازندگان این بازی‌ها، غیر قابل انکار است که شبیه‌سازی جنگ، طرح و شاید ارزش‌های پشت آن از اتاق نشیمن مصرف‌کنندگان سر درخواهدآورد. سازندگان هرکدام از بازی‌های «Call of Dutty»، «battlefield» و شرکا روی خط باریکی بین برنامه‌های پربیننده تفریحی و پروپاگاندا حرکت می‌کنند.
داستان‌هایی از برنده‌ها و بازنده‌ها، از نبرد برای بقا با استفاده از هر وسیله‌ای.
این‌که اغلب این بازی‌ها در آمریکای شمالی و اروپا تولید می‌شوند، از سناریوهای آن‌ها پیداست. هرچقدر که به داستان جلوه‌ی آبستراکت داده شده باشد، جنگ‌هایی که به نمایش درمی‌آیند، جنگ‌هایی هستند شبیه تصورات ما بازی‌کنان غربی مرفه از جنگ. [آن‌طور که ما می‌توانیم آن را تصور کنیم]. در این بازی‌ها نقطه‌نظرات و ارزش‌های غربی تقویت می‌شوند. قصد تولید کنندگان آمریکایی و اروپایی هم در درجه اول فروش این بازی‌ها در بازار آمریکا و اروپاست. 
پوتین‌بازی کنیم
به نظر وزارت فرهنگ روسیه (تولید بازی‌های یادشده) خیلی یک‌طرفه است و باید به فکر تولید مستقل بازی «وطن‌دوستانه» بود و آن دسته از بازی‌های خارجی را که تاریخ را «اشتباه نشان می‌دهند» عقب راند. 
آرسنی میرونوف سخنگوی وزارت فرهنگ:
«پیش از  هر چیز از تولیدکنندگان ویدئو توقع داریم وقایع را با وفاداری به حقیقت تاریخی بازتولید کنند». تولید «تصویر منفی از سرباز روسی» تحمل نمی‌شود. «یک بازی ویدئویی نباید فقط ارزش  تفریحی داشته باشد، بلکه باید آموزنده باشد و به پرورش وطن‌دوستی کمک کند».
صاحب‌کار تولید این بازی‌ها یکی از زیرمجموعه‌های وزارت فرهنگ، «گروه تاریخ‌ارتش» است. اولین بازی بایستی که سال دیگر به بازار بیاید و آغاز نبردهوایی روسیه در جنگ اول را نمایش دهد. مذاکرات با چندین تولیدکننده داخلی انجام شده است، اما نامی از این تولیدکنندگان برده نشده است.
این می‌تواند شروع یک جنگ پروپاگاندایی جدید باشد. وزارت فرهنگ در کنار درخواست تولید بومی، به احتمال ممنوعیت واردات بازی‌های خارجی که شأن سربازان روسی را خدشه‌دار می‌کنند نیز اشاره می‌کند.
از جمله مثال‌های ارایه شده، بازی «Company of Heroes» تولید استودیوی کانادایی «Relic Entertainment» نیز عنوان شد که در آن، سربازان روسی در جنگ دوم تبهکارانی نمایش داده می‌شوند که خانه غیرنظامیان را آتش می‌زنند. بازی‌ای که با این‌همه، به نظر مورد علاقه جوانان روس می‌رسد.
آیا شعارهای دور از واقع  و وطن‌دوستانه‌ی اولین بازی‌جنگی برای پوتین به پای «Call of Dutty» می‌رسد؟ به زودی معلوم خواهد شد.
شعارهایی نظیر آن‌چه نویسندگان «Call of Dutty» به زبان آورده بودند: «مردی که حقیقتا کشور خود را دوست دارد، زندگی خود را برای آن نمی‌دهد، پسرش را می‌دهد».
اما آیا پیام‌های روسی همین‌قدر پرطنین بسته‌بندی خواهند شد؟

آیا ولادیمیر بنگ‌بنگ! پوتین دوست دارد چه‌جور بازی‌ها را بازی کند؟














۱ نظر:

  1. اگر وطن دوستی لازمه اش دادن پسر آدم باشه باید بگم که "گور پدر وطن!"

    پاسخحذف