۱۱ دی ۱۳۸۸

و لایبقی مع‌ال؟

در قوانین قضایی کشورها دو جرم بزرگ وجود دارد. یکی از آن‌ها خیانت به کشور است. این جرم در آلمان به عنوان «عملی به قصد برهم‌زدن ثبات داخلی یا تخریب نظم مبتنی بر قانون اساسی» تعریف شده است. فرد خاطی در صورت اثبات جرم به حداقل ده‌سال زندان/ و حداکثر حبس ابد محکوم می‌شود.
اتریش با آلمان کمی فرق می‌کند. خائن به کشور در اتریش شخصی است که با اعمال خشونت یا با تهدید به اعمال خشونت٬ جهت تغییر قانون اساسی اتریش/ یا جدایی بخشی از خاک این کشور اقدام کند. جزای چنین شخصی در قوانین قضایی اتریش بین ده تا بیست سال زندان است.
یکی دیگر از جرم‌های بزرگ «خیانت به حکومت» است که شامل اقدام علیه حکومت و امنیت (معمولا در ارتباط با دشمن خارجی) می‌شود و جزای آن یک تا ده‌سال زندان است.

دادگاه تجدید نظر حکم زندان ده‌ساله‌ی احسان فتاحيان را که به جرم تبلیغات علیه نظام جمهوری اسلامی و عضویت در کومله صادر شده بود لغو و او را به جرم محاربه با خدا به اعدام محکوم کرد. اجرای این حکم برای شهروندان حامل این پیام است که «عدم رضایت از حکم دادگاه‌های ما و تقاضای تجدیدنظر به ضرر شماست. از ما بترسید». یعنی طوری که یکی از دوستان نوشته بود٬ نوعی قدرت‌نمایی. در صورتی‌که اعدام این جوان بیست و چندساله (که معلوم نمی‌بود اگر زنده می‌ماند ده‌سال دیگر چگونه فکر می‌کرد)٬ چیزی نیست جز نمایش عمومی ضعف و درماندگی.
نظامی استوارتر و قدرت‌مندتر است که در سیستم قضایی آن مجازات اقدام علیه حکومت و امنیت ملی یک تا ده سال زندان است٬ یا نظامی که زندگی امثال احسان فاتحیان را نابود می‌کند؟
یکی از ادعاهای احمق‌فریب این روزها این است که غرب از الگوشدن نظام مردم‌سالاری دینی در جهان هراس دارد. حال آن‌که انتخاب برای هر آدم‌ی با سطح شعور متوسط بسیار ساده است.

کجا میل داریم زندگی کنیم؟ جایی که اگر جوانی در تظاهرات زخمی یا کشته شد (مثل حادثه‌ای که همین چندماه پیش در یونان پیش آمد)٬ وزیرامور داخله٬ رئیس پلیس و مأموران خاطی از ترس خواب به چشمان‌شان نیاید و در جلسات متعدد در برابر دادگاه٬ پارلمان٬ کمیته‌های حقیقت‌یاب و برنامه‌های تلوزیونی به چهارمیخ پرسش و پاسخ کشیده شوند و در نهایت مجبور به استعفا گردند٬ یا جایی که خاطیان به پست و مقام برسند٬ اولیای دم مورد فشار و هتاکی قراربگیرند٬ مجبور شوند پیش از تحویل جسد تعهد بدهند که شکایتی ندارند و به آن‌ها اجازه‌ی برگزاری مراسم خاکسپاری و سوگواری بر مزار فرزندشان داده نشود؟

۱۲نوامبر۲۰۰۹

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر