۰۸ دی ۱۳۹۰

جای نگرانی نیست

احتمالا شما هم گاهی به خبرهایی در مورد نوسانات ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی برمی‌خورید، و برعکس من می‌دانید دارد چه اتفاقی می‌افتد. من از اقتصاد چیزی نمی‌دانم، اما بر اساس شنیده‌ها و "اطلاعات" جسته و گریخته می‌توانم تصور کنم که سقوط ارزش پول هر کشوری عواقب وخیمی برای مردم آن کشور دارد. چنین اتفاقی، نه تنها باعث از بین رفتن دارایی‌های مردم و ثروت ملی می‌شود، بلکه می‌تواند به ورشکستگی اقتصادی، بیکاری، شورش، جنگ، خونریزی و قحطی بیانجامد. «سوخت‌وسوز» یک چنین واقعه‌ای برای مردم ایران وحشتناک خواهد بود. خانمان‌سوز به نظر من صفت مناسبی برای توصیف واقعه سقوط ارزش پول یک کشور است.

محسن سازگارا:
«دلار از مرز ... گذشت ... افزایش نقدینگی کشور و کاهش تولید ناخالص داخلی مملکت باعث شده که ریال سقوط کنه و تزریق ذخیره ارزی یا طلا در نهایت ممکنه روند کاهش قیمت ریال در برابر ارزهای خارجی رو با تأخیر یا نوسان مواجه بکنه، به قول معروف دیروزود داره اما سوخت‌و‌سوز نداره، به هر حال ریال سقوط می‌کنه» (۶ دی).

*

ایران در یک دادگاه آمریکایی به عنوان مسئول اصلی حادثه یازده سپتامبر شناخته/ و محکوم شد. قربانیان این حادثه تقاضای صدمیلیارد دلار غرامت کرده‌اند (دویچه وله). اما تا محسن سازگارا را داریم، لازم نیست زیاد نگران باشیم:

«وکلای قربانیان این حادثه با گرفتن حکم این دادگاه تقاضای یکصدمیلیارددلار غرامت کردند که قاضی به دادگاه دیگه ای انتقال داده. البته من چون این موضوع برام حساس بود که این پول از جیب کشور خواهد رفت و تاوان ماجراجویی‌ها ندانم‌کاری‌ها و جنایت‌های سپاه و آقای خامنه‌ای رو مردم ایران باید بپردازند، از چند وکیل بین‌المللی پرسش کردم، گفتند که ... [چون در خود آمریکا ایران اموال زیادی ندارد، و موانعی موجود است، وکلا بایستی بر اساس این حکم اموال ایران را در کشورهای دیگر ضبط کنند]. اما نکته خوب اینه که اگر رژیم جمهوری اسلامی سقوط بکنه و تغییر بکنه این حکم ساقط میشه، برای این که عملی است که رژیم قبلی انجام داده و در واقع بار از رو دوش ملت برداشته میشه (سازگارا، ۷ دی).

عکس هنگام ادای کلمات: «برداشته میشه».