۰۹ دی ۱۳۸۹

به مناسبت محکومیت نوه کاوه آهنگر به جرم تجاوز جنسی

جهانگیر صداقت‌فر را می‌شناسید؟
اسماعیل خویی در نوشته‌ای تلاش کرده است او را به ما بشناساند. صداقت‌فر شاعر است. به سخنان خویی توجه کنید:

۰۷ دی ۱۳۸۹

معطل چی هستید ۲

قدیم‌ها یک شوخی رایج بین بچه‌های دبیرستانی در روزهای عزاداری این بود که «اگر در خیابان دیدی دسته‌ای دارد می‌آید٬ می‌دانی باید چکار کنی؟». جواب این بود: «باید همون‌جا وایسی تا دسته بره».

۰۳ دی ۱۳۸۹

دست به دست هم دهیم به مهر/ میهن خویش را کنیم آباد

پیش از انقلاب در تهران جکی تعریف می‌کردند که امروز وقتی در گودر می‌چرخیدم به خاطرم آمد. آن زمان‌ها سالی یک جک به بازار می‌آمد و مدت‌ها دست به دست می‌گشت. مثل امروز نبود که هر وقت گودر را باز کنیم با تورم «شوخ‌طبعی ایرانی در عصر تکثیر اینترنتی» مواجه می‌شویم.
این جک را شنیده‌اید که پاسبانی در تهران مرد مستی را نصفه‌های شب در خیابان در حال ادرار کردن می‌بیند؟

۳۰ آذر ۱۳۸۹

ویکی‌لیکس/ و دم خروس

روزنامه‌نگارها می‌دانند که بهتر است وقتی با مدارک و اسنادی روبرو هستند که صحت و سقم آن‌ها برایشان به اندازه کافی محرز نیست٬ پیش از نقل قول از محتویات اسناد مذکور٬ از عباراتی نظیر این استفاده کنند:
در صورتی که سند ایکس را معتبر فرض بگیریم٬ می‌توان ادعا کرد که ...
اگر محتویات سند ایکس حقیقت داشته باشد٬ باید گفت ...
درصورتی که برای سند ایکس اعتبار قایل باشیم٬ به نظر می‌رسد که ...

۲۶ آذر ۱۳۸۹

هُر

گاهی دل آدم «هر»ی می‌ریزه پایین. این یه احساس زودگذره که آشناست. حالا٬ اگه دل آدم مدتی به طور دایمی همین‌طوری هُرهُر بریزه پایین٬ بهش می‌گن دل‌هره.

۲۴ آذر ۱۳۸۹

که چی؟

در گودر درباره جولین آسانژ اطلاع‌رسانی شده بود. ماجرا از این قرار است که او با دو زن (که با هم دوست بوده‌اند) در فاصله چندروز خوابیده است. او را متهم کرده‌اند که برخلاف خواست صریح یکی از زنان بدون کاندوم با او سکس کرده است٬ یک‌بار دیگر هم با همین زن در حینی که خواب بوده است٬ این‌بار هم باز بدون کاندوم٬ سکس کرده است (این دوست ما اصلا از کاندوم خوشش نمیاد مث اینکه). همین‌طور در حین سکس با زن دیگر ظاهرا کاندوم پاره شده است. اتهام دیگر او که من آن را درست نمی‌فهمم این است: «استفاده از وزن بدن برای پایین و ثابت نگه داشتن بدن زن حین سکس» (مگه مردهای سوئدی برای این‌کار زن‌هاشونو می‌بندند به تخت؟)
خطری که کشور ما را پیش از این هم تهدید می‌کرد٬ پس از ماجرای ویکی‌لیکس ترسناک‌تر و واقعی‌تر شده است. در این میان چرا باید داستان‌های رختخوابی جولین آسانژ برای یک ایرانی مهم باشد؟ این را هم من نمی‌فهمم.

۲۳ آذر ۱۳۸۹

سرجمع چند

مطلبی در رادیوزمانه خواندم در باره پری زنگنه. دلم هوس کرد چیزی از او گوش کنم. «دخترشیرازی» را پیدا کردم (دوست داشتید: این‌جا).
با خودم فکر کردم٬ این تصویر دختری با ابروهای کمان٬ بلندبالا٬ کمرباریک با موهای زیبا٬ چشم‌های عمیق٬ سینه‌هایی نرم و لب‌های خواستنی که در ذهن من لانه کرده است٬ از کجا آمده است؟ آیا سروکار ما با یک تصویر ازلی‌ست؟

۲۱ آذر ۱۳۸۹

جولین آسانژ حامل وحی

اصل کاریکاتور اینجا
 ویکی‌لیکس اسناد خود را مستقیما از خداوند دریافت می‌کند. او قبل از موسی علیه‌سلام به حقایق رسیده است. آیا جولیان آسانژ (.J.A) یک پیامبر جدید اولوالعزم صاحب وحی است؟
در حالتی دیگر تقرب او به خداوند بیشتر از موسی‌ست٬ طوری که بین خداوند و موسی علیه‌سلام قرار گرفته است. موسی اولین‌بار از طریق ویکی‌لیکس با "سند" ده‌فرمان آشنا شده است. آیا جولیان آسانژ حامل وحی/ وجودی شبیه «جبرئیل امین» (!.J.A) است؟
اما آشکار است که ویکی‌لیکس این‌جا هم طبق معمول به این حقایق "نرسیده" است٬ بلکه به این حقایق «دست‌یافته است». سند ده فرمان پیش از این‌که در اختیار موسی‌علیه‌سلام گذاشته شود٬ توسط .J.A به سرقت رفته است. سندی که یکی از اصول ذکرشده در آن این است: تو اجازه نداری دزدی کنی.
۲۱ آذر ۸۹

۱۷ آذر ۱۳۸۹

باز هم ویکی‌لیکس

ماجرای ویکی‌لیکس برای من روشن نیست. پدیده پیچیده‌ای است که سبب تغییرات جدی و با اهمیتی در روابط ملت‌ها٬ در عرصه سیاست و دیپلماسی و در عرصه رسانه خواهد شد. همین‌طور نمی‌دانم بایستی رأی دادگاه سوئد را چگونه ارزیابی کنم. آیا جولین آسانژ واقعا به دو دختر نوجوان زن سوئدی تجاوز کرده است؟ باید منتظر رأی دادگاه ماند. سوئد یکی از مستقل‌ترین کشورها و نمونه دمکراسی است. در هیچ‌کشور دیگری پروژه دمکراسی به اندازه سوئد به واقعیت تبدیل نشده است. هم‌چنین قضات و حقوق‌دانان سوئد در محافل بین‌المللی قابل اعتمادترین قضات هستند و در اختلافات و چالش‌های بین‌المللی نقش برجسته‌ای بازی کرده‌اند و می‌کنند.
در این میان چیزی که به نظرم جالب می‌آید رفتار مخالفین توهم و توطئه‌پنداری است که پس از دستگیری جولین آسانژ حکم دستگاه قضایی سوئد را صراحتا یا تلویحا نوعی پاپوش‌سازی به هدف ساکت کردن وی معرفی می‌کنند.

*

نگاه کلی دانیل جعفری در این نوشته  به نظرم خوب و دقیق می‌آید٬ به جز این جمله که به نظرم عجیب رسید:
«شک نیست که اتهامات جنسی شوخی سخیفی ست که دولت‌های عاجز شده از سیل اطلاعات نشت پیدا کرده علم کرده‌اند».
عجیب٬ زیرا نمی‌دانم او چطور به این یقین رسیده است. دولت سوئد جزو دولت‌هایی نیست که از سیل اطلاعات عاجز شده باشد٬ و دادگاهی که قرار است به اتهام تجاوز رسیدگی کند٬ هنوز تشکیل نشده است.

ویکی‌لیکس تاریخی

۱۵ آذر ۱۳۸۹

divide et impera

اگر وقت می‌کنید٬ امشب برنامه «نوبت‌شما»ی بی‌بی‌سی را نگاه کنید. موضوع این برنامه «روابط ایران و اعراب» است.













divide et impera یک عبارت لاتین است که اولین بار ماکیاولی از آن استفاده کرد. به فارسی می‌گوییم: تفرقه بیانداز و حکومت کن. (ترجمه لفظی: جدا کن و سلطه اعمال کن).

کوچه ما

«گودر»ام رو که واز کردم٬ انگار در خونه‌رو واز کردم اومدم تو کوچه ... ئه ... سلام ناصر خبرهای تازه چی‌ان؟ ... سلام «نیلوفر28» چطوری؟ از دیروز تا حالا چه چیزای جدیدی خوندی؟ حرفای امیرارجمند چیه. ... فایل صوتی‌شو داری؟ ...

۱۳ آذر ۱۳۸۹

راهنمایی برای موفقیت تضمینی

حتی وقتی موضوع خود را یافته‌اید٬ فکرهای خود را منظم کرده‌اید٬ حتی یادداشت‌های ریزودرشتی نیز در ارتباط با موضوع برداشته‌ و لینک‌های مورد احتیاج را هم ضبط کرده‌اید٬ ناامید نشوید. باز هم برای این‌که در ننوشتن موفق شوید یک راه خوب هست:
یک گشتی در سیصدوپنجاه مطلب همخوان‌شده در گودرتان بزنید.


۱۲ آذر ۱۳۸۹

این یک رسوایی واقعی‌ست؟

یکی از دلایلی که به نظر می‌رسد می‌بایستی برای ویکی‌لیکس وجاهت و اعتبار ایجاد کند و باعث اعتماد ما به اسناد منتشرشده گردد این است که مقامات سیاسی و امنیتی آمریکایی شدیدا به انتشار اسناد ویکی‌لیکس اعتراض دارند.

۱۱ آذر ۱۳۸۹

وقتی موفقیت باعث تأسف می‌شود

چینی‌ها ضرب‌المثل زیبایی دارند که می‌گوید: برای کسی که درختان را در آب حوض می‌بیند٬ ماهی‌ها سر درخت هستند.

۱۰ آذر ۱۳۸۹